Onurs

Nitrat Ve Fosfat Sorunlarının Çözümü

4 posts in this topic

Nitrat ve Fosfat sorunu yaşayan arkadaşlar için yapılması gereken basit konulara değinmek isterim.

Benimde kurulumumdaki en korktuğum konuydu akvaryuma az balık koymak zorunda kalmak çünki az balıklı sistemleri 25 yıllık akvaryum hobisi sürecimde hiç ama hiç beceremedim mutlaka tankı bir şekilde balıkla doldurmuşumdurclear.png Dolayısı ile en çok araştırdığım konu sistemi Nasıl stabil su değerleri ile devam ettirebilirim oldu.

Herkez için uygulanması gereken doğrular ve benim deneyimlerimi paylaşmak istedim

A. Süngerlerden kurtulun

Akvaryumunuzun hiçbir yerinde sünger ,elyaf veya filtre çorabı kullanımı olmamalı bu malzemeler organik atıkları biriktirerek tutarak su içinde çözünmelerine neden olurlar ve PS atıkları uzaklaştırmadan önce dögüye sokarak size nitrat olarak döner PS ler nitratı direk olarak toplayamaz.

B. İç Akıntı Konumlandırması ve Kaya yerleşimi

Akvaryumda dizaya dizaynını yaparken çok dikkatli olmak gerekir kayaları kuma öbek öbek oturdum altından geçecek akıntıyı engellememek gerek ayrıca kayaları 4 tarafdan camlarla arasında en az 5 cm boşluk bırakacak şekilde yerleştirmek gerkir ki iç akıntı heryerden geçerek pislik ve tortuları biriktirmeden sumpa ve ps ye taşıyabilsin.

Dalga motorları ile yapılacak çok önemlidir akvaryum içinde sürekli bir kaotik akıntı veya her yöne nifuz eden sonsuzluk işareti şeklinde bir akıntı sağlamak gerekir akıntı aşağıdan yüzeye meğilli olmalıdır.

Burada bir önemli konuda ilk kurulumda seçilen kumdur yanlış kum seçimi herşeyi berbat eder çok ince taneli kumlar sürekli havalanır şiddetli akıntıya izin vermez ve havalandıkça pislikleri altına alarak kum altında çürüterek nitratı ve fosfatı tamponlar.Çok kalın kumda ise pislikler aralara yerleşir ve yine aynı sorun oluşur benim tavsiyem caraib sea special grade boyutlarındaki kumlardır.

Not : Akvaryum kurulumunda asla başka akvaryumlardan çıkan eski kumları kullanmayın.

C.Protein Skimmer Seçimi ve Doğru Kullanımı

PS nin en önemli özelliği organik atığı döngüye girmeden önce sistemden uzaklaştırmasıdır.Yani sistemin en önemli parçasını doğru seçip doğru şekilde çalıştırmamız çok önemli peki nedir doğru seçim?

Doğru Ps seçmenin marka ile hiçbir alakası bulunmamaktadır.Bizde genel bir kanı oluşmuş malesef en iyisi BK dir şeklinde ama yanlış . BK gerçekten inkar edilemeyecek kadar kaliteli bir cihazdır hem malzeme kalitesi hem motor kalitesi ve performans açısından ama daha uygun fiyatlara aynı performansı ve daha fazlasnı elde etmek gayet kolaydır.

PS seçerken çin malları ile aranıza mesafe koymak gerekir tamam mercedes almayalım ama hacı muratlada bu işi yürütmek gayet zordur .

Nyos,Ati,Reef Octopus gibi uygun fiyatlı ama kendini ispat etmiş markalara yönelmekte fayda var .

Peki Kapasite ne olmalı eğer gerçekten işe yarayan bir cihazım olsun istiyorsanız akvaryum hacmininizin 2 katına kadar akvaryumlarda agresif toplama yapan model seçmeniz gerekiyor.Yani 500 Lt akvaryumunuz varsa size 1000Lt kapasiteli skimmer değil 1000 litrede agresif çalışan kapasitede bir cihaz gerekiyor.

Ps nin bir önemli görevide suya sağladığı O2 dir. O2 seviyesi akvaryumda çok önemlidir.Akvaryumda bulunan nitrifikasyon bakterileri ve denitrifikasyon yapan bakterioplanktonlar oksijenli ortamı severler.

PS yi doğru çalıştırmak nitrat ve fosfat değerlerine direk çok ciddi şekilde etki eder PS nin su seviyesi herzaman sabit olmalıdır ve bu seviye cihazın en verimli çalıştığı yükseklik olarak belirlenmelidir.Ps nin kuru toplaması çok iyi çalıştığını göstermez kuru veya sulu toplama su seviyesi ile alakalıdır su seviyesini cihaz içinde yükseltirseniz ps daha sulu toplar yani daha çok organik atığı sistemden uzaklaştırır ki bence doğru çalışma şekli budur. Eğer su seviyesini düşürürseniz ps kuru toplar ve daha az atık sistemden uzaklaştırılır.

D.Yüzey Dalgalanması

Yüzey akıntısıda suda biriken zararlı gazların atılması ve su üzerinde biriken yağ ve organik atıkların birikim yapmadan sudan uzaklaştırılması açısından çok önemli bir konudur kesinlikle ihmat edilmemelidir.

E.Sump İçi Akıntı

Bütün elyaf ve süngerleri sistemden çıkarttığımız için malum sumpda bir tortu birikimi olacaktır bu tortu birikiminide sumpa bir dalga motoru koyarak engellememiz gerekiyor çok büyük bir motor gerekmiyor 4000 Lt ye kadar az enerji tüketen bir dalga motoru işimizi gayet sağlıklı şekilde görecektir.Ayrıca bu akıntı PS performansınada potitif etki sağlamaktadır.

F.Kurulumdaki Kaya Seçimi

Kurulumda sisteme eklediğimiz eski canlı kayaları kesinlikle kullanmamak gerekir.Eski ve fosfat sorunu olan bir akvaryumdan çıkan kayalar genelde ciddi miktarlarda fosfat emilimi yapmış oluyor ve bu fosfatı zamanla sürekli olarak sizin tankınıza salgılamaya devam ediyor.Ayrıca eski kayaların üzeinde ciddi miktarda organik atıklar ile geliyorlar buda zamanla çürüdükçe size nitrat olarak dönüyor.Yine bu kayaların eski akvaryumlarda kullanılan ilaç , zararlı katkıları ve ağır metalleri ne kadar emdiğini bilme şansınız yok örneğin akvaryumcudan alınan her canlı kayada bakırı çok rahat bulursunuz.

Kısacası yeni kaya kullanmalıyız ve kaya seçiminde gözenekli olmasına çok ama çok dikkat etmeliyiz kayanın gözenekli yapısı ve sünger gibi suyu emmesi çok önemlidir.Natures ocean ve caraib sea kayaları bu konuda çok başarılılar.

G. Ozon ve Uv Kullanımı

Akvaryumda ozon ve uv kullanımı yerinde yapılırsa çok faydalı oluyor özellikle UV organikleri sistemden uzaklaştırmada çok başarılı bir sistem ozon kullanımında nitrat ve fosfat seviyelerinizin düşerek su berraklığınızın arttığını yosunlanmanın azaldığını göreceksiniz. Eğer Marine tankınız ve imkanınız varsa ki ORP controller + kaliteli ozon cihazı 1500 Tl den başlıyor hiç acımadan ozon kullanın derim ama ozonu muhakkak PS nizde bulunan ozon girişine takmanız gerekmektedir.PS niz daha açık renkli toplama yapacaktır bu çalışmadığı anlamına gelmez birçok organik daha kaba çıkmadan o3 gazı etkisi ile kaybolur gider.

Kısmi yani ara ara kullanmak isterseniz hem ozon hemde uv sizin bakteri kolonilerinize ciddi zararlar verir .Akvaryumda faydalı bakteri suda gezmez yerleşiktir düşüncesi çok eksik bir tanımlamadır. Yerleşik olan bakteriler nitrifikasyon bakterileri yani amonyağı nitrata çeviren bakteriler ve oksijensiz ortamda yaşayan anaerob denitrifikasyon yapan bakterilerdir. Oysaki bizim akvaryumlarımızda dneitrifikasyonu yoğun şekilde yapan bakterioplanktonlar oksijenli ortamı severler ve su kütlesinde serbest yaşarlar.Derin kum yatağı veya denitratörünüz yoksa anaerob denitrifikasyon bakterilerinin size pek faydası olmaz sadece canlı kayaların iç bölgerinde bulunurlar. Uv ve ozonda su kütlesinde serbest dolaşan bu yararlı canlıları kısmen öldürerek döngünüze zarar verir.

H.Karbon dozlaması

Akvaryumda limitleri aşıyorsanız bakteriler mevcut karbon ile sizin adınıza herşeyi başararak nitrat ve fosfatı tamamen yok edemezler.Bu nedenle akvaryuma karbon yani bakteri besini dozlayarak bakteri sayısının artmasını sağlarız oluşan bakteriler ise redfield oranında nitrat ve fosfat tüketimi sağladığına inanıyoruzki bu aslında doğru bir tespit değil çünki karbon dozladığımızda sadece bakterioplankton popülasyonu coşmaz aynı zamanda alglerde kabonu kullanarak N ve P tüketimi yaparlar.

1) Biopellet : Pelletler polimer yapıdadır ve karbon içerirler bir reaktör içerisinde hızla hareket ettikçe birbirlerine çarparak erimeye başlarlar ve bu erime suya karbon sağlar.aynı zamanda pelletin yapısı itibari ile içerisinde oksijensiz ortamlar oluşur ve buralarda anaerob bakteriler oluşup üremeye başlarlar bu bakteriler redfield oranında N ve P tüketerek akvaryumdaki nitrat ve fosfatı sistemden atarlar.

2) Votka : Votka yani alkol bakteirlerin en kolay kullanabildikleri karbon kaynağıdır.Aromasız votka gereksiz ve zararlı maddeler içermediğinden bilindiği kadarı ile akvaryumda zararlı madde birikimine neden olmaz.Votkada akvaryumdaki uygun alanlarda anaerob bakteri oluşumunu hızlandırır ama en önemlisi bakterioplankton nifusunu hızlı şekilde arttırır.

Her iki yöntemdede güçlü bir PS niz olması gerekir çünki üreyen bakteriler yeterli besin bulamadıklarında ölürler ve bu ölü bakterilerde birer organik atıktırlar döngüye girmeden sistemden uzaklaştırılmaları gerekir.

I.Su Değişimi ve Dip Çekimi.

Su değişimi her hafta %10 yapılmalıdır su değişim periyodunun şaşmaması nutreiten kontrolünde çok önemlidir.

Hem sudan istenmeyen maddeleri atarız hemde suda eksilen elementleri tamamlamış oluruz.Bu konuda otomatik su değişimini kendi kurulum başlığımda anlatmıştım

Ben şahsen su değişimini ayda bir kere kendim yaparak tatlı su akvaryumu gibi gerçek anlamında dip çekimi yapıyorum aynı zamanda kayaların üzerindeki tortularıda çekiorum ve 40.000 Lt/saat akıntıya rağmen kayaların gözeneklerinden ve kumdan çıkan pislik inanılmaz .

J.Yemleme

Kesinlikle abartmamak gerekir balıkları aç bırakmadan günde 2-3 sefer bütün motorları kapatarak balıklara pellet yemi azar azar dibe düşmeyecek şekilde vermek gerekiyor .

K. Gereksiz katkı ve Amino Asit kullanımı

Amino asit içeren katkıların dozajını iyi ayarlamak gerekiyor amino asitlerinde organik olduğunu unutmamak gerekir.

L.Temizlik Ekibi

Özellikle conch,snail ve bristle wormlar dibe çöken yem artıklarını tüketmede çok başarılı canlılardır.Ayrıca Bristle wormlar leşçi olmaları nedeni ile ölen balık gibi durumlarda leşlerin hızlıca sudan uzaklaştırılmalarını sağlar.

Sağlam temizlik ekibi kaliteli PS gibidir.

12 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onur abi ellerine sağlık çok güzel bir yazı olmuş üşenmeden yazdığın ve paylaştığın için ben forum adına teşekkür ederim tartışmaya açık olmakla beraber yazdığın madeler arasına kendi tecrübelerimle ilavelerim olacak

Sump İçi Akıntı : tortu sistemde mutlaka oluşuyor bundan kurtulmanın yolu malesef filter bag eğer titiz ve düzenli olrak akvaryum takip edebilen bir kişi iseniz klasik yaklaşık 25u luk daha tembel iseniz 100u yada 200u lulk versiyoları seçip tıkanmadan en geç 2 günde bir değişim veya temizliğini yapmanız.

Kurulumdaki Kaya Seçimi: biyolojik döngüdeki süspansiyondur benim için kum filtresi , denitrifakasyon fitlresi yada zeovit(düzenli bakteri girişi) olan sistemler haricinde sistemin ekstrem olaylar karşısında nekadar çabuk kendisini topladığı için önemlidir eğer kaliteli bir kaya (biyolojik döngü )var ise ise elektrikkesilmesi ps taşması su eklemede su bitmesi gibi ekstrem sayılabilecek koşullarda sistemin en az kayıpla kendini rejenere etmesindeki en önemli faktördür.

Ozon ve Uv Kullanımı: ozon kullanmadım ama marin tanklarda özellikle ülkemizde karantina uygulanmadığı göze alındığında (resif olarak bahsetmiyorum çünkü düzenli bakteri girişi olan bi akvaryum için boşa çaba sarfetmekten başka bişey değil) beyaz benek parazitlerinin serbest halde yüzenlerini yok etmek adına faydalı olduğunu düşünüyorum.

Karbon dozlaması:oran sabit olduğu sürece çok başarılı bir yöntem gerek biopellet,votka,sirke veya herhangi bir ticari bakteri yemi dozlamada ama oranı tuturamıyorsak ki genelde nitrat sıfıra vurup nitrat limitasyonuna gitme eylimindedir sistemler istatistiksel olarak bu sefer cyno dino gibi bakteri tabanlı parazitler ve sistemde nitratı fosfat ile diğer mekanizmalardan daha hızlı tüketecek yosunlar ile uğraşmak zorunda kalıyoruz.

Su Değişimi :Biz test yapabildiğimiz değerler hakkında yorumlama ve hareket etme imkanına sahibiz bu yüzden gelişim ve herhangibir aksilik yaşamadığımız sürece renklenme doğaya en yakın gelişimi göstermek açısından aydınlatmayı bir kenara bırakırsak minor element ilavesi için en iyi yöntem bilindik kaliteli bir tuz ile yapılan su değişimi benim için(tabiki nitratı 20 den daha aşağıya çekicem diye yapılan kh ı 14 olan tuzla yapılacak olan yüzde 50 su değişimi ile kh dalgalanmasına sebebiyet verecek bi değişimden bahsetmiyorum)

Yemleme:bu başlık işte herşeyi değiştiriyor resif ama nekadar balık, marin ama kaç litrede nekadar balık dahada detaya girince kuru yem mi donmuş yem mi yoksa ülkemizde temini zor olmasına rağmen canlı yem mi ?Marini bir kenara ayırırsak lps nasıl yemlenmeli sps yemlenmeli mi, nps ve tiridacnalar için dondurulmuş yem mi yoksa jel mixlermi gibi bir ton soru. Örneğin resif yaptın chelmonun var sadece taze midye yiyor onun için açtığın midye akşamdan sabaha kadar tanka duruyor fosfat ne oldu nitrat ne oldu sistem bunları kaldırı biliyor mu kaldıramıyor mu?

Gereksiz katkı ve Amino Asit kullanımı:Ben buraya bişey daha ilave etmek istiyorum gereksiz ve acele katkı kullanımı. test yapmadın yapmadın bi test yaptın kh normal ca normal mg düşük diye tuzluluğu önemsemeden normalin anormal üstünde dozladın mg yi çıkmadı bi kat daha arttırdın sonunda oldu mu sana tuzlu bi çorba sonra toparlıcam diye uğraş dur.

Temizlik Ekibi:Ben 3 ay boyunca yurtdışındaydım bu süreçte tankıma bakan arkadaş sadece yemleme yaptı ve dönüşümde 8 adet balığım ölmüştü bu ölümlerden tankı kurtaran biristelwormlar ve yılan deniz yıldızlarıydı. Ölen 8 adet balığın ölüm zamanlarını bilmiyorum ama amonyak patlamasına sebebiyet vermeden yok ettiler.Tankta belki yüzlercesi var ama hem atık yemler hemde ölen canlıların biran önce seleksiyona girebilmesi için bence çok önemli bir kriter.

5 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onur ve Mustafa güzel açıklamalar olmuş bence sıkılmadan okunmalı, özellikle yeni kurulum yapacak arkadaşlar bu yazıyı dikkate almalı

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Çok güzel bilgiler Onur ve Mustafa beye teşekkür ederiz. Keşke 6 sene önce olsaydı bu bilgiler hep tecrübe hep tecrübe :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.